Tuesday, June 19, 2007

Packningsproblem?

Det börjar som sagt att dra ihop sig till avfärd ut i den stora gröna fyrkanten. Med detta börjar också utrustningen titta fram ur garderoberna och skåpen. Det skall inventeras brännare, grytor & kastruller, tälten skall fram och testas, ryggan skall kollas över. Hela denna cirkusen föranleder oftast till ett ständigt funderande: Har jag nu rätt prylar med mig? Behöver jag köpa in en eller två nya grejor? Håller softshellfleecen en omgång till? Skall jag chansa på att sulorna på kängorna pallar ytterligare en säsong...?

Vårkanten kan vara en påfrestande tid för den köpglade, utrustningsstarke, prylfixerade naturälskaren. Nya kataloger från alla de kända & okända tillverkarna med nya fräscha oprövade koncept. Alltid finns det något nytt du inte visste du behövde i materialväg. Den nya jackan, ett nytt kök, en teknisk pinal som du bara inte kan vara utan.

Packningsfrågan är lika gammal som själva äventyret. Skall man packa lätt eller tungt? Advokaterna för de olika skolorna är många. En del hävdar att ALLT skall med, andra hävdar att säkerheten sitter i hastigheten. Själv har jag en trevlig princip då jag samlar ihop mina friluftsartiklar som skall med: Trestegsraketen!

1: Ta fram ALLT du tror kan komma att behöva eller har i din ägo & lägg upp hela samlingen på golvet.
2: Inse det vanvettiga i att ta med allt som ligger i en hyfsat stor hög mitt i vardagsrummet och sortera bort det absolut mest onödiga.
3: Ta en lång stund på dig och fundera på om du VERKLIGEN behöver med dig allt av det som blivit kvar efter sortering nr1.
4: Sortera bort dessa artiklar och titta sedan efter vad du har kvar.
5: Understiger dessa grejor 25 kg - jättebra! Se bara till att essa går ner i ryggan också..

Skall man komma riktigt lätt undan kan man upprepa dessa steg in absurdum, se bara till at du inte låter dumheten segra över säkerheten.

" Keep it light - Freeze at night"

No comments: